Fileaanpak krijgt mensen uit de auto en op de fiets

31-05-2022 609 keer bekeken

Onder de noemer Zuid-Holland Bereikbaar werken Rijk en regio intensief samen om Zuid-Holland in beweging te houden. Sinds kort hebben de partijen ook de handen ineengeslagen voor het project A4 Haaglanden - N14. Hier is Zuid-Holland Bereikbaar bezig met een fileaanpak.

Een fileaanpak op het traject Den Haag-Ypenburg - Den Hoorn. Elske van de Fliert, mobiliteitsadviseur A4, vertelt ons er meer over.

Het project A4 Haaglanden - N14 bestaat uit verschillende maatregelen. Er komen onder meer extra rijstroken, bredere toe- en afritten, en ongelijkvloerse kruisingen bij de N14. ‘Die maatregelen maken de regio Haaglanden straks beter bereikbaar, maar het duurt nog even voordat de eerste schop de grond in gaat. Om ook nu al iets te doen, heeft Rijkswaterstaat aan Zuid-Holland Bereikbaar gevraagd om een fileaanpak voor de A4 op te stellen’, vertelt Van de Fliert.

Zuid-Holland Bereikbaar richt zich op het goed afstemmen van alle planningen rond werkzaamheden en het in goede banen leiden van het verkeer. Daarnaast helpt Zuid-Holland Bereikbaar reizigers en (logistieke) bedrijven bij het kiezen voor slimme en duurzame manieren van reizen en vervoer. Van de Fliert: ‘Bij Zuid-Holland Bereikbaar zijn we gespecialiseerd in gedragsaanpak. We gaan met werknemers en werkgevers in gesprek om te kijken of mensen hun reisgedrag kunnen veranderen. En we onderzoeken met logistieke bedrijven of zij anders kunnen vervoeren: met hubs, of reizen op slimmere momenten.’

Winst behalen

Maar hoe ontwikkel je zo’n fileaanpak? ‘We hebben contact gezocht met negen ondernemersverenigingen in dit gebied. Via hen zijn we in gesprek geraakt met bedrijven die langs dit deel van de A4 zijn gevestigd. Hoe vaak staan hun medewerkers in de file? Vormt de bereikbaarheid een probleem? En zo ja, hoe valt er winst te behalen?’ 

Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf, weet Van de Fliert. ‘Is er een tramhalte voor de deur, dan komen bij wijze van spreken negen van de tien medewerkers met de tram. Bij andere bedrijven komt het merendeel met de auto, en is de drukte op de A4 een vaststaand gegeven. Wij merken dat hier nog veel te winnen is in verandering van reisgedrag.’

Drempel wegnemen

Waar je als bedrijf ook staat, een mobiliteitsscan is voor elke organisatie mogelijk. Van de Fliert: ‘We zetten eerst de feiten op een rij. Waar wonen je werknemers, en waar reizen ze naartoe? Dan weten we ook waar de kansen liggen. Als je tot 15 km van je werk afwoont, is de (elektrische) fiets of speed pedelac (een e-bike die tot 45 km/h kan) een optie. En als je onderweg kunt werken, is het openbaar vervoer mogelijk ook aantrekkelijk.’ 

Toch ervaren veel mensen een drempel om anders te gaan reizen. De aanpak van Zuid-Holland Bereikbaar bestaat daarom ook uit een probeeraanbod met proefperiodes. Medewerkers kunnen gratis één week gebruikmaken van een elektrische fiets of het openbaar vervoer, om zelf te ervaren hoe het is. Is overstappen ingewikkeld, of valt het eigenlijk best mee? En hoe werkt een ov-chipkaart eigenlijk?

Die aanpak werkt, weet Van de Fliert. ‘Op deze manier hebben we al honderden mensen uit de auto en op de fiets en in het ov gekregen!’ 

Europese Mobiliteitsweek

Ook op het traject Ypenburg - Den Hoorn zijn de eerste resultaten geboekt. Tientallen bedrijven hebben een mobiliteitsscan uitgevoerd. Maar de echte klapper volgt dit najaar, zegt Van de Fliert. ‘Van 16 tot en met 22 september vindt de Europese Mobiliteitsweek plaats. Een week lang houden we acties met grote bedrijven in de buurt van de A4, zoals Shell, Siemens, T-Mobile en TUI. Daarmee gaan we heel veel mensen bereiken. We laten hen kennismaken met slimme reisopties, van carpoolen en spitsmijden tot deelvervoer en thuiswerken. Want we weten: met 10% minder auto’s op de weg heb je al véél minder files.’

Elske van de Fliert, mobiliteitsadviseur A4

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.