Welke ‘mitigerende maatregelen’ nemen we?

September 17, 2019 331 keer bekeken

De verbreding van een Rijksweg kan hinder voor omwonenden en schade voor het milieu betekenen. Meer verkeer betekent bijvoorbeeld meer geluidsoverlast en meer stikstofuitstoot. Zogenaamde mitigerende maatregelen beperken deze effecten en nemen ze soms zelfs volledig weg.

De verwachte impact op het milieu door het project A4 Haaglanden-N14 leggen we vast in een milieueffectrapportage. Daarin staan allerlei prognoses: wat zijn bijvoorbeeld de verwachte bodemkwaliteit, luchtkwaliteit en geluidsniveaus na de verbreding? Valt één van de cijfers buiten de wettelijke norm, dan moet er een oplossing komen: een mitigerende maatregel. Fons van Reisen, manager Planuitwerking bij consortium Flow4, licht een aantal van deze maatregelen toe.

 Stikstof 100% gecompenseerd
Als het gaat om natuurgebieden is stikstof de laatste tijd een veelbesproken onderwerp. Onlangs zijn veel bouwprojecten stil gelegd vanwege een te hoge stikstofuitstoot. Bij de A4 is naar verwachting een gering effect op de hoeveelheid stikstofuitstoot in de duingebieden, aldus Van Reisen: ‘De toename van stikstof is bij dit project vrij beperkt. We gaan ons best doen om die volledig ongedaan te maken. Bijvoorbeeld door de wegen langs het natuurgebied eenrichtingsverkeer te maken, zodat het verkeer afneemt.  Of ze om te bouwen tot fietspaden, zodat er helemaal geen auto’s meer langs komen. We willen in overleg met de betrokken gemeentes en de provincie Zuid-Holland kijken welke maatregel we precies gaan treffen om de negatieve effecten van stikstof te beperken.’

Bomen en vijvers
Een bredere Rijksweg betekent ook dat we moeten nadenken over waterberging. Asfalt laat namelijk geen water door. Daarom verbreden we de omliggende sloten en leggen we vijvers aan in de oksels van op- en afritten, zodat het regenwater daarnaartoe afgevoerd kan worden. Rijkswaterstaat plant daarnaast bomen langs de Rijksweg. We zorgen ervoor dat elke gekapte boom vervangen wordt door een nieuwe. Zo blijft de hoeveelheid groen op peil.

Ecopassage
Rijkswaterstaat werkt aan een duurzaam Nederland. Ook wanneer dit niet verplicht is volgens wet- en regelgeving. Van Reisen: ‘Samen met de provincie en regio-gemeenten onderzoeken we momenteel een aanvullende mitigerende maatregel: één of twee gecombineerde fiets- en ecopassages bij Rijswijk, waarmee een groene verbinding ontstaat tussen Rijswijk en RijswijkBuiten. Als de kosten hiervan bekend zijn, besluiten we samen met de andere partijen of deze maatregel doorgang krijgt.’