Stand van zaken maatregelen N14 en aansluiting A4-N211

15-02-2019 428 keer bekeken

Het project A4 Haaglanden-N14 zorgt voor een betere bereikbaarheid van de regio Den Haag. Dirk Jan Kiljan, technisch manager van het project, geeft een update over twee van de belangrijkste maatregelen: de ongelijkvloerse kruisingen op de N14 en de aansluiting met de A4 en de N211.

De afgelopen maanden stonden bij de maatregelen op de N14 de ongelijkvloerse kruisingen centraal. De bestaande kruisingen Prins Bernhardlaan/Noordsingel en de kruising Mgr. Van Steelaan/Heuvelweg worden ongelijkvloers gemaakt. De wegen komen dus over elkaar heen te liggen.

Verkeerslichten in plaats van rotondes
Dirk Jan Kiljan: ‘In het oorspronkelijke voorkeursontwerp waren keerlussen, rotondes, verwerkt. We dachten dat die noodzakelijk waren voor een goede doorstroming van het verkeer. Alle ontwerpen zonder rotondes vielen dus af. Maar dankzij nieuwe berekeningen konden we een ontwerp zonder rotondes maken dat wel werkt. Wel zijn nu de linksafbewegingen naar de N14 toe, toegevoegd aan de regelingen van de verkeerslichten.

Impact op de omgeving
Dat Rijkswaterstaat en het ingenieursbureau Flow4 opnieuw zijn gaan rekenen, komt voor een deel door de informatieavond voor omwonenden die op 18 oktober werd gehouden. ‘Het voorkeursontwerp had een grote impact op de omgeving. Er was veel onduidelijkheid voor bewoners over hoe ze hun weg moesten vinden. Dat is natuurlijk onwenselijk. Mede een reden om het ontwerp weer tegen het licht gehouden.’ Dit ontwerp zonder rotondes werkt volgens Kiljan wel, ook omdat de trambaan op de zuidelijke kruising wordt verlegd en langzaam verkeer niet meer toegelaten wordt op de kruisingen. ‘Voor het langzaam verkeer moeten we, samen met de betrokken overheden, dus wel andere oplossingen zoeken. Een fietsbrug bijvoorbeeld. Dat zijn we nog aan het ontwerpen.’

Informatieavond nieuwe variant
Op 6 december 2018 organiseerde Rijkswaterstaat een extra informatieavond om het alternatieve voorstel te presenteren. ‘Op de avond in Leidschendam kwamen meer dan 200 mensen af’, vertelt Kiljan.  ‘Veel mensen waren blij dat deze plannen minder impact hebben op de omgeving. Wel klonk er de kritische vraag waarom we nu opeens met een ander ontwerp komen. Toen hebben we ook eerlijk gezegd dat het nieuwe plan beter is.’

Gemeente Leidschendam-Voorburg: ‘Blij met gekozen variant’
De gemeente Leidschendam-Voorburg was ook aanwezig tijdens de informatieavond en bevestigde dat het nieuwe plan beter is. Don de Greef, strategisch adviseur van de gemeente, vertelt: ‘Wij zijn blij met de gekozen variant. De gemeente blijft goed aangesloten op de N14. Het ontwerp speelt goed in op de drukte die er de komende jaren aankomt. Bovendien is de inpassing fraaier voor de omgeving. Dit plan pakt beter uit voor de omwonenden.’

De Greef is positief over de informatieavonden: ‘Er was voldoende gelegenheid voor omwonenden om bedenkingen en kanttekeningen te plaatsen. De collega’s van Rijkswaterstaat zijn op een proactieve manier aan de slag gegaan met de reacties van omwonenden, dat is mooi om te zien. Je zou willen dat dat bij elk groot project zo gaat.’

Aansluiting A4-N211
Ook over de N211, de verbinding tussen de A4 en Hoek van Holland, heeft Dirk Jan Kilian een korte update. ‘De Provincie en Rijkswaterstaat zijn met elkaar in gesprek over de N211. De provincie wil de N211 uitbreiden, Rijkswaterstaat wil de toe- en afritten en opstelvakken bij de aansluiting A4-N211 uitbreiden. Daarom heeft de gezamenlijke werkgroep A4/N211 een ontwerp gemaakt van hoe de aansluiting er het beste uit kan zien.’

Nu start het vervolgtraject: ‘De aanleg, het beheer en de kosten moeten nu nog verdeeld worden. In de komende maanden wordt hier meer over duidelijk. In elk geval ruim voor de zomer. We willen de plannen immers in het ontwerp-tracébesluit (OTB) opnemen.’